Marine Equipment Directive / MED gecertificeerde gasdetector met Wheelmark

Marine Equipment Directive / MED geceritificeerde gasdetector met Wheelmark

Marine Equipment Directive (MED), ook wel bekend als ''Wheelmark''  is een keurmerk dat specifiek van toepassing is op maritieme apparatuur en producten die worden gebruikt op schepen die varen onder de vlag van landen die het SOLAS (International Convention for the Safety of Life at Sea) verdrag hebben ondertekend. De Marine Equipment Directive (MED) is bedoeld om de veiligheid van schepen en personen aan boord te waarborgen door het vaststellen van minimale veiligheidsnormen voor maritieme uitrusting.

Het Wheelmark/MED is het symbool dat aangeeft dat een product voldoet aan deze normen en geschikt is voor gebruik op zee. In dit artikel zullen we ons specifiek richten op geschikte gasdetectie die geschikt is voor gebruik in de marine sector. Dus als je op zoek bent naar een MED gecertificeerde gasdetector met Wheelmark, dan ben je aan het juiste adres. We zullen de volgende zaken overlopen:

  • Wat is Wheelmark / MED precies?
  • Waarom is het MED belangrijk?
  • Wat staat er in de norm?
  • De beste MED gecertificeerde gasdetector met wheelmark?

Wat is Wheelmark / MED precies?

Zoals al kort vermeld, is het Marine Equipment Directive 2014/90/EU een keurmerk die van toepassing is op apparatuur en producten die worden gebruikt op schepen die het SOLAS-verdrag hebben ondertekend. Dit is een Internationaal Verdrag voor de veiligheid van mensenlevens op zee. Deze Wheelmark/MED certificering is van cruciaal belang in de scheepvaartsector, omdat het aangeeft dat een product is getest en goedgekeurd volgens strikte Europese normen voor veiligheid en prestaties. Producten die het Wheelmark dragen, variëren van reddingsvesten en brandblussers tot navigatieapparatuur en elektrische systemen aan boord van schepen, waaronder dus ook meetinstrumenten zoals gasdetectors. Het doel is om ervoor te zorgen dat schepen zijn uitgerust met betrouwbare en veilige apparatuur om de risico's op zee te minimaliseren.

Waarom is het MED belangrijk?

Het Wheelmark en de Marine Equipment Directive (MED) zijn belangrijk in de scheepvaartsector om verschillende redenen. Allereerst is het is een wettelijke vereiste om te voldoen aan deze normen om te kunnen varen in internationale wateren. Los van wetmatigheden, is het apparatuur conform het MED ook voor je eigen belang. De normen die worden gehandhaafd door het Marine Equipment Directive zijn gericht op het verbeteren van de veiligheid van schepen en hun bemanning. Goedgekeurde apparatuur en producten voldoen aan specifieke veiligheidsnormen en zijn ontworpen om te functioneren onder maritieme omstandigheden, waardoor het risico op ongelukken en noodsituaties op zee wordt verminderd. Voorbeelden:

  1. Reddingsvesten: Reddingsvesten moeten voldoen aan bepaalde eisen, zoals drijfvermogen, materiaalsterkte, en moeten zijn ontworpen om goed te passen en gemakkelijk aan te trekken, zelfs onder moeilijke omstandigheden.
  2. Navigatie- en communicatieapparatuur: Radarsystemen, radioapparatuur, en andere navigatie- en communicatieapparatuur moeten voldoen aan technische normen voor prestaties, betrouwbaarheid en interoperabiliteit om veilige navigatie en communicatie op zee te waarborgen.
  3. Elektrische en elektronische systemen: Alle elektrische en elektronische systemen aan boord van schepen moeten voldoen aan veiligheidsnormen om het risico op kortsluiting, brand of storing te minimaliseren, vooral onder vochtige omstandigheden. Gasdetector met wheelmark valt ook onder deze categorie.

Wat staat er in de norm?

Veel schepen zijn gebouwd met besloten ruimtes (ook wel besloten ruimtes genoemd) die gevaren kunnen opleveren voor het personeel dat deze ruimtes moet betreden om werkzaamheden uit te voeren: giftige gassen, gebrek aan zuurstof en explosiegevaar door ontvlambare of brandbare gassen en dampen. Enkele voorbeelden van dit soort ruimte omvatten, maar zijn niet beperkt tot, vracht- en ballasttanks, rompen en ruimen. Deze risico's kunnen worden beperkt door gasmetingen te verrichten met een geschikte multigasdetector, voorafgaand aan het betreden van de ruimte.Wanneer je gasdetector getest is conform de Marine equipment directive, beschik je over een MED gecertificeerde gasdetector, oftewel een gasdetector met wheelmark.

Allereerst staat in de Marine Equipment Directive 2014/90/EU, waarop de norm van toepassing is: een breed scala aan maritieme uitrusting en producten die aan boord van schepen worden gebruikt. Belangrijke producten die worden aangeduid in de norm zijn reddingsvesten, brandbestrijdingsmiddelen, navigatieapparatuur, communicatieapparatuur, reddingsvlotten en  branddetectie- en alarmsystemen. Apparatuur en producten aanwezig op zeeschepen moeten voldoen aan de ontwerp-, constructie- en prestatie-eisen zoals van toepassing op het moment dat de apparatuur aan boord wordt geplaatst.

Apparatuur/producten waarvan de conformiteit met de eisen van deze richtlijn is aangetoond, moeten worden uitgerust met het 'Wheelmark' keurmerk (zie onder zoals weergegeven in de norm, annex 1).

Basystemen Blogs Gasdetectie Conform Het Marine Equipment Directive MED Gecertificeerde Gasdetector Met Wheelmark Keurmerk

Dit alles is uiteraard een zeer korte toelichting, waar veel ISO normen en andere regelgeving bij komt kijken. Daar zullen we in dit artikel niet verder over uitwijden.

De SOLAS-verordening XI-1/7 vereist dat alle voor SOLAS toepasselijke schepen draagbare gasdetectoren aan boord hebben, zodat de bemanning veilig besloten ruimtes kan betreden. Elk schip moet ten minste één geschikt draagbare gasdetector aan boord hebben, dat ten minste in staat is om concentraties van zuurstof (O2), brandbare gassen of dampen (LEL), waterstofsulfide (H2S) en koolmonoxide (CO) te meten voordat je besloten ruimten betreedt. Eveneens is vermeld dat een werknemer zich vervolgens in de ruimte veilig moet bevinden, dus moeten gasconcentraties continu worden gemeten totdat alle werkzaamheden zijn voltooid.

MSC.1/Circ.1477, opgesteld door de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie, over SOLAS-voorschrift XI-1/7, stelt: “Opgemerkt moet worden dat, gegeven de specifieke kenmerken en activiteiten van een schip, extra atmosferische gevaren in besloten ruimtes kunnen optreden die mogelijk niet worden gedetecteerd door een standaard 4-gas detector dat volgens deze richtlijnen moet worden geselecteerd, en in dergelijke gevallen moeten, indien bekend, aanvullende geschikte instrumenten worden meegenomen.”

Deze richtlijnen hebben betrekking op het instrument dat wordt gebruikt om de atmosfeer in een afgesloten ruimte te kunnen testen vóór het betreden ervan en daarna met gepaste tussenpozen totdat alle werkzaamheden zijn voltooid. Het instrument moet concentraties kunnen meten en weergeven van:

  • zuurstof (O2)
  • brandbare gassen of dampen (% van LEL);
  • koolmonoxide (CO); en
  • waterstofsulfide (H2S)

Het instrument moet duidelijk en ondubbelzinnig weergeven welk gas of welke damp het meet. De SOLAS XI-1/7-regelgeving vereist dat gasdetectoren een speciaal instrument voor 4 gassen zijn (niet persoonlijk), met een continue werking van 10 uur, water- en stofdicht volgens Ingress Protection-classificatie IP67, en in staat tot detectie op afstand (met behulp van een pomp met een monsterslang) geschikt om vóór binnenkomst de atmosfeer in een afgesloten ruimte te testen.

Kalibratie is ook een vereiste, zoals voorgeschreven door de instructies van de fabrikant. Om te voldoen aan alle bovenstaande wetgeving en richtlijnen adviseert BaSystemen altijd een instrument met pomp of optionele pomp. Best practice is uiteraard om te werken met een gepompte gasdetector voor vrijgavemetingen van de besloten ruimte en persoonlijke gasdetectors tijdens werkzaamheden in de besloten ruimte. Er bestaan ook gasdetectors die over een inschakelbare pompfunctie beschikken. Of apparaten die kunnen worden gekoppeld aan een externe pomp, waardoor kosten bespaard kunnen worden. Voor een veelgebruikte MED gecertificeerde gasdetector met wheelmark, kan je verder scrollen naar beneden.

SOLAS XI-1/7 definieert aanvullende de volgende vereisten voor gasdetectoren die in de marine sector worden gebruikt:

Explosieveiligigheid: Het apparaat moet voldoen aan de relevante explosiebeveiligingsnormen.

Kalibratie en bumptesten: Alle gasdetectoren moeten periodiek worden getest om de betrouwbaarheid te garanderen. Er moet worden gezorgd voor de juiste kalibratieapparatuur en er moeten gegevens over de tests aan boord van het schip worden bijgehouden.

Elektromagnetische compatibiliteit: De gasdetector met wheelmark mag niet nadelig worden beïnvloed door andere elektronische apparaten of apparatuur in de omgeving, noch mogen deze interferentie met deze apparatuur veroorzaken.

Welke gasdetectors voldoen aan het Marine Equipment Directive?

Wanneer het op gasdetectie aankomt, hebben een aantal fabrikanten ingespeeld op de marine sector en de daarbij horende richtlijnen. Er is dus genoeg keus qua gasdetectors (zowel draagbaar, verplaatsbaar en stationair). Omdat we bij BaSystemen niet gebonden zijn aan één enkele fabrikant van gasdetectors, kunnen we een breed assortiment aanbieden, zelfs wanneer het aankomt op gecertificeerde draagbare en vaste gasdetectoren voor de marine industrie. Onderstaande producten zijn in ontwikkeld in combinatie met uitgebreid advies, technische expertise en kennis over de regelgeving. Ons uitgebreide assortiment biedt zeer veel betrouwbare, compacte en robuuste ontwerpen en de flexibiliteit om zich aan te passen aan specifieke gebruikseisen om een complete oplossing te bieden aan de maritieme industrie.


GX-3R Persoonlijke MED gecertificeerde gasdetector

De draagbare GX-3R van Riken Keiki Instruments is gecertificeerd volgens de MED-richtlijnen. Riken Keiki is een van de weinige fabrikanten van gasdetectie waarvan het assortiment maritieme instrumenten is gecertificeerd volgens de MED-regelgeving. De GX-3R is tot op vandaag de dag de kleinste 4-gas detector op de markt en ook nog eens aantrekkelijk geprijsd. Het apparaat kan door zijn gewicht en formaat eenvoudig aan de werkkleding worden bevestigd, of met een elastieken band om de bovenarm worden gedragen. Het apparaat meet zuurstof, koolmonoxide, waterstofsulfide en explosieve gassen.

 

GX-3R Persoonlijke MED gecertificeerde gasdetector

De draagbare GX-3R van Riken Keiki Instruments is gecertificeerd volgens de MED-richtlijnen. Riken Keiki is een van de weinige fabrikanten van gasdetectie waarvan het assortiment maritieme instrumenten is gecertificeerd volgens de MED-regelgeving. De GX-3R is tot op vandaag de dag de kleinste 4-gas detector op de markt en ook nog eens aantrekkelijk geprijsd. Het apparaat kan door zijn gewicht en formaat eenvoudig aan de werkkleding worden bevestigd, of met een elastieken band om de bovenarm worden gedragen. Het apparaat meet zuurstof, koolmonoxide, waterstofsulfide en explosieve gassen.

 

GX-3R Pro persoonlijke 5-gas detector

De GX-3R Pro is een persoonlijke gasdetector met Wheelmark keurmerk. De draagbare GX-3R Pro is qua grootte een fractie breder dan de bovenstaande GX-3R, doordat het apparaat over één extra sensorplaats beschikt. Het is daarmee dan ook meteen de kleinste en lichtste verkrijgbare 5-gas detector. Naast de vier standaard gassen, meet de GX-3R Pro ook nog koolstofdioxide (CO2). Net als de GX-3R voldoet de GX-3R Pro gasdetector met wheelmark aan het Marine Equipment Directive voor veilig gebruik tijdens zeevaart.

 

PS200 persoonlijke gasdetector

De PS200 persoonlijke MED gecertificeerde gasdetector met wheelmark is een minimale vereiste op alle bovenstaande normeringen. Het is een gasdetector die tegelijkertijd vier gassen (LEL, O2, H2S en CO) meet om aan alle vereisten van SOLAS te voldoen. Een groot voordeel is dat de PS200 kan worden besteld met ingebouwde pomp, die aan/uit kan worden gezet. Zo beschik je eigenlijk over een gepompte gasdetector en een persoonlijke gasdetector in 1.

 

PS500 gepompte gasdetector met wheelmark

De PS500 gepompte MED gecertificeerde gasdetector met wheelmark is geschikt voor het monitoren van maximaal 5 verschillende gassen. Het apparaat beschikt over een krachtige pomp en is daardoor perfect om besloten ruimtes te kunnen vrijgeven. Waar een PS200 maar keuze heeft uit 4 soorten sensoren, is bij de PS500 keuze uit meer dan 10 verschillende sensoren. Zowel de PS200 als de PS500 zijn gasdetectors conform het Marine Equipment Directive.

 

GX-9000 alles in 1 gasdetector

De GX-9000 is de opvolger van detectoren uit de GX/RX-8000-serie, die de veiligheid op in de marine sector gedurende meer dan 10 jaar hebben verzekerd. Op moment van schrijven (mei '24) loopt de aanvraag voor een MED certificering voor dit toestel nog, maar deze zal in de komende weken/maanden hopelijk ook als MED gecertificeerde gasdetector met wheelmark worden bevestigd. De Riken Keiki GX-9000 meet tegelijkertijd zes gassen, waarbij keuze is uit O2, LEL, CO, H2S, NH3, Cl2, HCN, VOC's, CO2 en meer. Het apparaat beschikt eveneens over een pomp, zodat besloten ruimtes kunnen worden vrijgegeven. Eigenlijk kan de GX-9000 worden gezien als een alternatieve gasdetector voor de ShipSurveyor van GMI by Teledyne.

 

ShipSurveyor complete gasdetector met wheelmark

De Shipsurveyor is ontworpen in samenwerking met scheepsmanagers en scheepspersoneel. Het resultaat is een draagbare gasdetector met wheelmark speciaal voor de maritieme sector. Deze MED gecertificeerde gasdetector kan maximaal 5 gassen tegelijkertijd meten en weergeven, waarbij keuze is uit sensoren voor explosieve gassen (LEL PPM) en/of LEL VOL%), zuurstof, koolstofmonoxide en waterstofsulfide.  Het veelzijdige instrument beschikt ook nog eens over een krachtige pomp, waardoor het geschikt is voor tal van maritieme toepassingen, inclusief monitoring van besloten ruimtes, vrachtmonitoring en inertisering, vrijgave metingen, tankreiniging en vele andere maritieme toepassingen in schepen zoals LNG / LPG-tankers, olietankers en gekoelde vracht. Met ATEX- en MED-goedkeuring is de Shipsurveyor de complete scheepvaartoplossing. Bovendien wordt volledige dataloggingsoftware geleverd waarmee gasmetingen, inclusief locaties, naar een pc kunnen worden geüpload.

Stationair MED gecertificeerde gasdetector met Wheelmark

Inderdaad, de International Gas Carrier Code (IGC Code) bepaalt dat gasdetectieapparatuur moet worden geïnstalleerd om de integriteit van de ladingsruim, de vrachtafhandeling en de
en bijbehorende systemen, moeten worden getest in overeenstemming met erkende normen. Om ervoor te zorgen dat het vaste gasdetectiesysteem effectief, tijdig en betrouwbaar functioneert
nauwkeurige kalibratie van de sensoren is van cruciaal belang. Wat zijn dan geschikte vaste gasdetectors die voldoen aan de richtlijnen voor gebruik op zee? In dit artikel zullen we daar niet verder op in gaan, maar BaSystemen helpt je graag verder met een stationaire gasdetector met Wheelmark. Neem contact op voor gratis advies.